EK pozdravlja dogovor o novim pravilima za olakšavanje primjene koncepta sigurne treće zemlje
BRISEL – Evropska komisija pozdravlja privremeni politički dogovor koji su danas postigli Evropski parlament i Vijeće EU o novim pravilima kojima će se državama članicama olakšati primjena koncepta sigurne treće zemlje, saopćeno je iz Komisije.
Time će se državama članicama pomoći da ubrzaju obradu zahtjeva za azil, smanje pritisak na sustave azila i smanje poticaje za nezakonite migracije u EU, uz istodobno očuvanje pravnih zaštitnih mjera za podnositelje zahtjeva i osiguravanje poštovanja temeljnih prava.
Koncept sigurne treće zemlje omogućuje državama članicama da zahtjev za azil smatraju nedopuštenim ako bi podnositelji zahtjeva mogli dobiti učinkovitu zaštitu u trećoj zemlji koja se smatra sigurnom za njih.
Novim pravilima veza između podnositelja zahtjeva i sigurne treće zemlje više neće biti obavezna. Države članice imat će veću fleksibilnost i moći će primjenjivati koncept sigurne treće zemlje ako je ispunjen jedan od sljedeća tri kriterija utvrđena u Uredbi o postupcima azila: postoji veza između podnositelja zahtjeva za azil i sigurne treće zemlje; Podnositelj zahtjeva za azil prošao je kroz sigurnu treću zemlju prije nego što je stigao u EU; ako ne postoji veza ili tranzit, postoji sporazum ili dogovor sa sigurnom trećom zemljom koji sadržava zaštitne mjere za tražitelje azila koji su tamo premješteni, posebno razmatranje osnovanosti zahtjeva za učinkovitu zaštitu. Ta se mogućnost neće primjenjivati na maloljetnike bez pratnje.
I dalje postoje snažne zaštitne mjere. U skladu s pravom EU-a treće zemlje mogu se smatrati sigurnima samo ako njihovi nacionalni sustavi mogu obrađivati zahtjeve i prema potrebi pružati učinkovitu zaštitu, osiguravajući zaštitu od prisilnog udaljenja ili vraćanja i odsustva opasnosti od proganjanja, prijetnje životu ili nečovječnog ili ponižavajućeg postupanja.
Osim toga, kako bi se smanjila postupovna kašnjenja i spriječila zloupotreba, žalbe protiv odluka o nedopuštenosti koje se temelje na konceptu sigurne treće zemlje više neće automatski omogućiti podnositelju zahtjeva da ostane u državama članicama do razmatranja žalbe, iako se može zatražiti pravo na ostanak do žalbe te će se i dalje poštovati načelo zabrane prisilnog udaljenja ili vraćanja.




